måndag 25 juni 2007

Shooter och mysteriet med Danny Glovers svullna käft



IMDb:s "plot keywords" för Shooter:

Assassination, Sniper, President, Framed, Patriotism, Corruption, Loss Of Friend, Conspiracy

...vilket är en ganska bra sammanfattning av filmen. Sen blir det roligare:

Shot In The Knee,
Exploding Car, Fall From Height, Shot To Death, Exploding Body, Arm Blown Off, Dog, Blood Splatter, Stabbed In The Head, Shot In The Chest, Shot In The Stomach, Rifle, Severed Finger, Shot In The Shoulder, Exploding Helicopter, Stabbed In The Back, Shot In The Forehead

...vilket dels får Shooter att låta som den mäktigaste och slaskigaste actionfilmen någonsin (vilket den sorgligt nog inte är trots den totala Chuck Norris-stämningen ovan) och dels får en att undra om det går att få praoa lite på IMDb:s plot keywords-avdelning? "Få se nu... ja där kom det ett skott i pannan, check, och där skällde visst en hund, då skriver vi Dog, shit nu exploderade helikoptern också... fick jag med det där skottet i knät för en kvart sen?"

Shooter har en kul och hyggligt spännande förstatimme men spårar ur rejält, och efter den förvirrande upplösningen
sitter de oerhört korrupta storskurkarna och skålar i whisky, gubbigt skrockandes över vilka samvetslösa sonofabitches de minsann är.

Det enda jag bär med mig efter två timmars film är: vad i helskotta var det för fel på Danny Glover? Han väser, läspar och sluddrar sig genom hela filmen som om han just rymt från tandläkaren med två liter bedövning i käken. Hälften av hans repliker är ohörbara. Var det en del av rollgestaltningen? Eller bär Glover numera bettskena? Har han fått ett mildare stroke? På IMDb:s message board pågår diskussionen men eftersom Glover är så uttalat anti-Bush urartar alla teorier om tandställning snabbt till politisk pajkastning. Så där finns ingen hjälp att få. Nån som vet?

Andra bloggar om: , , , , ,

5 kommentarer:

Martin Degrell sa...

Ingen aning, men jag undrade exakt samma sak. Bisarrt!

redaktionen sa...

Oj oj! Jag skrattade okontrollerat åt din text och åt samlingen av plot keywords innan jag lyckades ta mig samman och läsa inlägget för sambon! LOL!, som kidsen säger...

/Elin

Anonym sa...

danny glover lider av s.k. "learning disabilities", det verkar vara allmänt känt. Det kan man ju se som en neurobiolgisk skada. Det ger även en del teorier till sluddranded (som 650 person förutom du verkar ha retat sig på om man googlar DG och speed impediment): han vill tala som att han fått en stroke för att få media att fokusera på neurobiolgically challanged personer. Eller så kan han inte längre läsa manus och schluddrar som någon typ av freestajling (det som Colin Nutley kallar improvisation) så ingen ska märka att han inte längre klarar de svåra orden i manus?
Jag har inte sett filmen, men jag gillar lyteskomik. Bör jag se den av den anledningen?

Conan sa...

Snarare lytestragik, tyvärr. Rekommenderar att du väntar på dvd-släppet (för du är väl ingen pirat?) så kan du freeze framea och försöka se DGs dentures som en del kommentatorer påstår sig kunna spotta.

Mark Wahlbergs entoniga Rain Man-aktiga sätt att mässa sina repliker är iofs en form av lyteskomik. Om du verkligen är peppad.

batti sa...

Tyckte att Shooter var förvånansvärt bra faktiskt. Hade räknat med en svag tvåa, men det blev en trea och det är ovanligt för den typen av film.

Själv tyckte jag att Danny Glover stod för nästan hela behållningen i filmen. Rösten är ju härligt evil!

Mark Wahlberg håller jag inte speciellt högt och han är väl inte mer än godkänd här heller. Han är dock bra i The Departed!