måndag 14 januari 2008

Stoorn

Storälgen (aka Stoorn) är ett projekt som drivits i flera år, och som exilnorrlänning skäms jag en smula över att inte ha känt till planerna förrän jag läste om det i *host* DN. Stoorn - som nu verkar vara på god väg att bli verklighet - är precis tillräckligt megalomaniskt och bizarrt för att bli en enorm succé, och jag kommer lätt att tvinga jobbet att åka dit på konferens när det är klart. ("Jag tar en öl i Buken så ses vi i Vommen lite senare!") Presentationsfilmen nedan (med voiceover av initiativtagaren Thorbjörn Holmlund) kan vara den absolut bästa reklamfilm jag nånsin sett.



Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Yes, i "Glommers" har man varit en hel del om somrarna. Det är verkligen ett träsk och ingen sjö (som träsk vanligtvis betyder). Det som gör att jag återkommer dit är att det finns/funnits en kanon-loppis där... Fast jag tror att den har lagt ner nu. Tänk, bara några år innan tyskarna och japanerna kommer få affärerna att blomstra.

ml sa...

"De bukt å ha sej. De ska tjännas att du ä in i en älgkropp".

Jag tror på detta. MEN. Det är fan BLÖJIGT att man inte kan få kämpa sig upp i en trappa om man är tillräckligt tuff.

anita b sa...

Jag läste att projektet Stoorn är lagt på is p.gr.a. penningkrisen i landet. En stor sponsor har dragit sig ur och därför kan det inte påbörjas nu, kanske sedan, förhoppningsvis. Jag har ett förslag, om alla personer som äger tio kronor i detta land, bidrar med en tia, så kunde Stoorn komma till....Då säger någon....Det berör väl inte mig. Detta blir troligtvis den största turistattraktionen i Sverige, med en sådan entreprenörsanda som den där Torbjörn har och många andra intresserade inblandade. Turisterna ska passera många ställen innan de är framme.
Vi är väl för tusan Norrlänningar, som inte går av för hackor. Eller hur?
En hoppfull västerbottning i umeå
Anita Brännström