måndag 20 september 2010

Svart måndag

SVT:s valvaka igår var en av de mest plågsamma kvällarna i mitt liv. Man bjuder in Bert Karlsson - f d ledare för det rasistiska partiet Ny Demokrati, för er som glömt - för att "kommentera" under Valvakan.

Alltså, har Bert gjort avbön för sina år med drickabackarna, muslimhetsen och torgmötena med Ian? När gjorde han isåfall det? Det är vämjeligt hur han numera behandlas som en rolig och slagkraftig sidekick/citatmaskin i medierna - nu också i SVT.

Jag hatar att de bjöd in Bert i studion. Hatar Elfsbergs mysiga småleende så fort Bert öppnade glappkäften. Hatar att Bengt Westerberg myste med, som om Ny Demokrati-epoken är glömd och förlåten. Framförallt hatade jag hur Luuk fick göra barnteve av valvakan.

Vi har röstat in fascister i riksdagen. Luuk dukar upp ett "tröstbord" med belgisk choklad. VEM på SVT tyckte det var en bra idé att "lätta upp" vakan - åhh vad trist, en massa vuxna som bara prata och praaata - med sitt nattståndna men outtröttliga infantiliseringsprojekt?

Där nånstans flippade jag över till Fyrans vaka - Peter Jidhe kändes som ett under av journalistisk integritet i jämförelse. Läste nånstans att Luuk senare slog armen om Jimmie Åkesson och bjöd honom på en macka, men det kan väl ändå inte vara sant?

Först ett halvårs helt okritisk rojalistiskt gullegull, nu det vidrigaste tänkbara sättet att hantera ett öppet främlingfientligt parti i direktsänd teve... det har inte varit ett jättebra år att vara lojal licensbetalare.

2 kommentarer:

Maria sa...

Hej!
Jag skriver ang. kommande ackreditering inför Stockholms Internationella Filmfestival. Jag undrar om du kan maila din emailadress till ackreditering@stockholmfilmfestival.se,
tack på förhand/ Maria

Marre sa...

Gillade inte heller Luuks barnsliga nivå, men det som störde mig mest var att man lät kommunisten Ohly sitta halva kvällen och agera recensent av SD. Tror någon att man låtit Reinfelt (som ändå har 30% av väljarna bakom sig och är statsminister) på samma sätt sitta och orera om att 5,5% av svenskarna är ondskefulla idioter som vill ha kommunistisk diktatur med dödsläger i Lappland etc.