torsdag 24 januari 2013

Oslo 31 augusti



ÄNTLIGEN! kom jag till skott och såg Joachim Triers Oslo 31 augusti, om en kille som lämnar narkomanhemmet för att återknyta till sitt gamla liv under en stekhet sommardag i Oslo, och jag insåg – lite i efterskott alltså – att den inte bara var 2011 års i särklass bästa film utan en av de starkaste filmer jag sett i mitt liv, kanske topp 20. Tankeväckande, vacker, jobbig, sann och fruktansvärt välspelad – Anders Danielsen Lies dämpade spel är sensationellt bra. En film som får en att se världen på ett annorlunda sätt efteråt. 'nuff said. Se den!

Härnäst: flukta in Reprise, Triers debutfilm från 2006 med samma skådisar. Pepp!

4 kommentarer:

Hagge sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hagge sa...

Efterfrågar fler inlägg! :) Jag har mig i ditt RSS feed och det ekar ofta tomt. Gillar det jag läser och vill bara ha mer, mer mer

Anonym sa...

Efter sett melodramatiska "de osynliga" (med barnmord, plågad ung man som spelar orgel, foxy präst) blev jag lite skeptsik till det norska filmundret, men du menar att den här filmen är bra?

Conan sa...

Hagge: Tack! Jag lovar göra mitt bästa för att veva igång det här gamla skrället igen. :)
Anonym: JA! Se den bums. Du kommer att ändra dig.