torsdag 13 januari 2005

Se mig

Comme une image. Franskt drama med Marilou Berry, Agnes Jaoui, Jean-Pierre Bacri, Laurent Grévill och Virginie Desarnauts. Manus: Bacri och Jaoui. Regi: Jaoui.

På vägen hem från bion funderade jag på om det finns någon motsvarighet till paret Agnes Jaoui och Jean-Pierre Bacri, detta dream team inom fransk film som står bakom bland andra I andras ögon och nu Se mig. De skriver manus tillsammans, de castar sig själva i de saftigaste rollerna och spelar brallorna av resten, och Jaoui regisserar med säker hand. Dessutom påminner Bacri inte så lite om Johan Rabaeus, han utstrålar samma kalla intelligens och är en lika mäktig skådis. Här hemma finns ingen i samma viktklass (Colin och Helena, Hobert och Endre? Tjena?) och det vete tusan om Hollywood kan bjuda på några utmanare – det är som om Nora Ephron och Whit Stillman kilade stadigt, var på toppen av sina respektive förmågor och dunkade ut en gudabenådad film vartannat år.

Se mig är den inte så lite övertydliga titeln på parets nya film. Lolita är en lite tjock tonårstjej som desperat försöker få sin far, en uppburen författare spelad av Bacri, att ge henne kärlek. Pappan är dessvärre fullt upptagen med sin nya familj (ung snygg fru och välartad dotter) och att odla sin karriär som briljant tvärvigg, och håller sin dotter på armlängs avstånd. Jaoui är Lolitas sångpedagog och när hennes kämpande författare till man slår igenom korsas deras vägar med Bacris.

Precis som I andras ögon är det kulturell medelklass i Paris som åker bil, sitter på café och pratar på och en god stund hade jag svårt att omfamna filmen. Det kändes småputtrigt och menlöst. Men Se mig blommar ut till en mild och kärleksfull satir över mänskliga svagheter och tillkortakommanden. Bacri/Jaoui skriver raffinerat enkel dialog och får fram fina rollporträtt av sin unisont lysande ensemble av skådisar, och skapar rollfigurer som känns äkta i all sin mänskliga neslighet och kärlekstörstan. Kort sagt har de gjort det igen och min beundran för Jaoui/Bacri börjar närma sig rent löjliga proportioner. Gå och se. (Betyg: 8/10)

Inga kommentarer: