tisdag 26 mars 2013

Louis CK på Globen


Det är kanske lite fjantigt men skitsamma: jag erkänner att det var lite roligare att avguda Louis CK för, säg, tre år sen än det är nu, när han brejkat och – åtminstone i Stockholm, mars 2013 –  officiellt är "världens roligaste man", både i DN och Aftonbladet och i annonser på tunnelbanan. Det är den gamla indiekillen i mig som spökar. Vi som var på hanses första sverigebesök, på Chinateatern 2009, minns en helt fantastisk kväll. Efteråt stod en trött men trevlig Louis CK i foajén och skrev autografer, så jag fick min nerdiga fan-bild på CK med armarna om mig och min bror, den jag brukar sätta som profilbild på Fejan en gång per halvår för att hösta in nya, impade likes. (Tragiskt, men också härligt.) 

I lördags kom Han till Globen. Inte lika intimt förstås, och med plats på rad 35 tittade jag mest på tv-skärmen, men det var ändå gudomligt roligt. Nytt material, han har till stor del lämnat familjelivet bakom sig, även om en hyllning till skilsmässan var bland kvällens bästa. CK är som bekant en stor moralist vilket var än mer tydligt igår, särskilt i avslutande delen om ens etiska svanföring kontra de motargument som ens lägre jag har. Samtidigt som han fortsätter köra på om vilken vidrig slob han är samma sekund han lämnat sina döttrar till exfrun. 

Mitt enda klag på hans förra sväng, annars suveräna Live at the Beacon Theatre (som ni givetvis ska köpa bums här om ni inte gjort det redan), var att han ett par gånger gjorde en grej av vilka vidrigheter han sa, att han koketterade lite med det. Det är borta nu: den här akten är lite mindre snuskig, även om han drog iväg några oförglömliga bilder apropå kroppens förfall. Enda orosmolnet kom när han började på en drapa om mobiltelefoner och Facebook, och jag var orolig att han skulle bli lite mossig (som Seinfeld blev när han var på Globen för två år sen) men det var ingen fara: hans material om "the Cloud" och om hur föräldrar lägger upp barnens aktiviteter på Fejan fast ingen kollar var underbara. 

Nu peppar vi på den kommande HBO-specialaren Oh My God! Vet inte om det är det här materialet han kör där - nån som har koll?


Inga kommentarer: