tisdag 2 april 2013

The Imposter


Spana in fejset ovan. Det tillhör en av de mest märkliga, fascinerande och obehagliga personer jag sett på film. Jag säger inget mer, för ju mindre man vet om Bart Laytons hyllade The Imposter (dvd-släpp nästa vecka) desto bättre är det. Jag visste ingenting, mer än att jag missade den på bio och att den fått fantastisk kritik överallt, och satt mest och gapade. 

Det är en dokumentärfilm med ruggigt snyggt foto och skickliga reenactment-scener som sömlöst glider in i intervjuscener och som sakta rullar upp en rövarhistoria som är helt osannolik, med figurer som hämtade ur en riktigt tät kriminalfilm. Det bästa jag sett hittills i år! 

Lova att du inte läser nåt mer om den på internet, och så ser du den bara. Sen kommer du aldrig att glömma det där fejset, och det där flinet.

Inga kommentarer: