måndag 23 juni 2008

Skjut en snut (om och om igen)



Låg aktivitet här, som synes. Det är tyvärr svårt att bry sig om film när 360:n står under teven varenda kväll och lockar med sitt enfaldigt stirrande gröna öga - ett lätt tryck, en minuts laddningstid och sen är jag återigen tillbaka i kära gamla Liberty City och kan spela bort några timmar i ett nafs.

Jag köpte GTA4 på släppdagen för snart två månader sen och har fortfarande bara kommit 53% in (satte just To Live and Die in Alderney för Phil Bell om ni undrar). Det är hur stort som helst och, förstås, extremt underhållande. Problemet är att det blir ruggigt sena kvällar. Det är inte så att jag fastnat i uppdragen - de är i regel lättare än de tidigare spelen i serien vilket jag tackar å det varmaste för - utan att jag varje kväll när det är dags för kojning först är duktig: lugnar mig efter avslutat mission, inköp av ny kevlarväst (så har man en färsk inför nästa slakt) och sparning i lämpligt safehouse... och sedan tänker "Äh vad fan!" och går ut på gatan och röjer.

Alltså kör den härliga gamla GTA-leken där man ser hur länge man kan överleva med fyra-fem wanted-stjärnor innan LCPD skjuter skallen av en. Om och om igen, tills man har slut på handgranater och bazookan faller tom till marken. Vilket tyvärr brukar ta en knapp timme till, varefter man till slut går och lägger sig alldeles stissig efter att ha mejat ner en trettio-fyrtio polismän och blåst iväg ett gäng radiobilar till kingdom come.

Hur ska jag kunna se min dotter i ögonen och säga att nu blir det inget mer Pippispel på datorn förrän imorgon när hon ser på min rödsprängda blick hur trött jag är sen förra kvällens nattmangling, och känner hur jag med illa maskerad desperation räknar minuterna tills hon somnat och jag kan plocka upp Uzin och ge mig ut på nästa blodbad?

Det står inget om det i pappaboken jag köpte. Jag har letat.

Andra bloggar om: , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

I förrgår satt jag uppe till 05:30. I natt blev det 04:30.

Det är ju så förbaskat kul helt enkelt. Nu har jag klarat hela storyn i alla fall (riktigt dramatiskt!) så fokus kan ligga på stunthopp, random characters och att samla achievements.

Ligger runt 75% in i spelet och det känns som det roligaste är alla lull lull-uppdrag som nu återstår! Att flyga fram i en Infernus på gatorna samtidigt som man leder framför fem andra bilar är bara helt fantastiskt kul.

Conan sa...

Håller med. Jag har dock varit rätt målmedveten och fokuserat på uppdragen. Måste börja dejta Kate och dricka öl med Dwayne och Brucie snart, annars ger de upp hoppet om mig. Men jag har klämt alla Assassination-uppdrag (mkt underhållande), betat av alla Most Wanted i polisdatabasen, och hälften av Little Jacobs knarkleveranser. Snart blir det stunthoppen... Det roliga tar aldrig slut!

Anonym sa...

Jaha ja... Då ska jag sluta tycka så synd om dig på morgonen när du säger att du sovit så dåligt! Man sover som man förtjänar, tydligen :).

Anonym sa...

Men herregud vad irriterande det är att man måste spela om uppdragen ända från början när man misslyckas. Det gjorde att jag la spelet på hyllan tyvärr.

Conan sa...

Jo det suger, särskilt på långa missions. Men det har ändå blivit mycket bättre sen tidigare spel, då man var tvungen att först åka till uppdragsgivaren och få uppdraget, och sen börja om från början - nu är det snäppet smidigare.

Jag har kört fast på sista uppdraget. Har dött efter 20-25 minuters svettigt spel. Det är ett ruggigt spännande och välgjort mission men efter tio såna misslyckanden tappade jag sugen.