måndag 2 juni 2008
Motorsåg - när gamers själv får välja
Det finns få saker som fyller en med en så sällsam inre glädje som att varsamt krama iväg ett perfekt headshot med sniperbössa i en riktigt bra FPS. Men det blir tyvärr alltid för lite av det goda, jag har hittills aldrig spelat igenom en shooter där jag inte ville ha mer mys genom kikarsiktet. När man väl får komma till är det antingen stenhård ranson på skotten (som i Far Cry) eller allmän stress och tidsbrist (Call of Duty 2 och 3).
Så lyckan var total när jag körde igenom Call of Duty 4: Modern Warfare häromhelgen, och det visade sig att man strösslat friskt med snipergevär i nästan alla missions. Och att en bana helt och hållet handlade om att smyga och krypa förbi intet ont anandes fiender och plocka ner dem en efter en medelst snipergevär med ljuddämpare. Double whammy alltså, och en andlöst tajt och spännande bana, lätt en av mina största och mest rafflande spelupplevelser nånsin.
Jag vet inte om utvecklarna Infinity Ward gett efter för sina egna perversa lustar eller gjort nåt slags kundundersökning bland Call of Duty-fansen. Och sannolikt fått fanbasen att resa sig som en (lätt överviktig) man och med högröda kinder erkänna att "Josåattehh mer sniper vore jävligt gött..."
Jag kommer att tänka på det här när jag ser den senaste gameplaysnutten som släppts från Gears of War 2 (ovan). Att det skulle se helt fantastiskt ut, och vara ännu mer episkt och myllrande, var ganska givet, men det är de nya inslagen man börjar dregla över. Man kan nu grabba tag i medvetslösa Locustgubbar och använda dem som mänskliga sköldar, innan man resolut vrider nacken av dem, vilket ser neat ut. Och framförallt kan man nu inte bara motorsåga ner fienden framifrån, utan smyga på dem bakifrån och brassa in den i mellangärdet, så att de klyvs på mitten och likdelarna snyggt glider ner på marken i en kötthög... Det här låter egentligen helt sjukt, och man kan lugnt säga att utvecklarna Epic Games har skapat ett behov här. Gears of War, med sin överspända dialog, vanvettigt snygga grafik och extremt brutala grobianaction var ju köttigt nog som krigsspel, och motorsågsfunktionen på bössorna (med tillhörande blodfontän som stänkte upp rätt in i den tänkta kameralinsen) var mer som en extra, härligt geggig bonus som var halvsvår att få till.
Men skulle man göra en gallup bland Gears of War-diggarna skulle nog många med mig harkla sig lite förläget och mumla "...kanske att man, eh, kunde få köra lite mer motorsåg?"
(Motorsågen känns fortfarande som ett fräscht spelinslag, kommer på rak arm bara på den klart stressframkallande leatherface-galningen i Resident Evil 4, men där fick man ju tyvärr inte revva upp sågen själv.)
Nu är det dessutom bekräftat att man verkligen kan duellera med motorsågarna i tvåan, eftersom locust tydligen också köpt till klinga på sina gevär. Och därmed är peppen på Gears of War 2, som inte släpps förrän i slutet av november, helt skoningslös.
Andra bloggar om: Call of Duty, Gears of War, tv-spel, Xbox 360
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
8 kommentarer:
Doom - där fick man väl köra motorsåg? Snackar om första spelet nu och det är ju några år sedan så minnet kanske sviker mig?
Doom hade absolut motorsåg. Mmmmmmm... Doom...
En polare var på pressvisning av Gears 2 i staterna i våras och fick prova på duellerandet. När han på hemvägen fick handbagaget med lite Epic-grejer kollade av två young male säkerhetsvakter blev dom alldeles till sig och krävde honom på info. När dom fick höra om chainsawduellerandet började dom skrika vidare nyheten till varenda baggage boy i huset. Din analys är med andra ord korrekt. Sågen är populär.
Doom, just det ja! Det var inte igår...
Och Vice City! Det där uppdraget då man skulle likvidera den kubanske knarkhandlaren. Jag brukade dock alltid vara för långsam och mejade ner honom med bilen istället.
Just fan, hade glömt den. Kom just att tänka på Dead Rising nu också, när man hittat till järnaffären och kan plocka upp motorsågarna. Otroligt slaskigt.
Grobianaction är ett gyllene ord. Jag önskar jag kommit på det själv.
Hehe, jag tyckte det var en bra sammanfattning på den absurt brutala stämningen i GoW. Som jag förresten spelat om för tredje gången (nu i Co-op) och det är lika mäktigt fortfarande. Längtar som satan efter tvåan...
Yummy, Motorsåg, locust.. Snart Gow2.
Skicka en kommentar