Hur ska man marknadsföra Gears of War? Ett av årets mest omtalade och efterlängtade spel till Xbox 360, en smutsig och brutal sci-fi-shooter som går ut på att slakta monster med bössa och motorsåg i en grådyster, postapokalyptisk värld? Genom att låta trailermannen mässa ödesmättat ("In a world, where humanity...") till några actionspäckade spelsekvenser och tuffa hårdrocksriff?
Nope. Hardcorefansen och de blodtörstiga pojkmännen har redan längtat ihjäl sig i ett drygt år och köper spelet ändå - numera gäller det att nå casual gamers och mainstreampubliken. Så man tar en suggestiv liten cut-scene som är snygg men hyfsat standard för ett futuristiskt actionspel - och sätter det till Mad World, Gary Jules känsliga Tears for Fears-cover från soundtracket till Donnie Darko.
Och resultatet blir den vackraste och smartaste reklamfilmen sen Jose Gonzalez studsade boll i San Francisco.
Andra bloggar om: Gears of War, tv-spel, datorspel, xbox 360, film, media, reklam
10 kommentarer:
Jag älskar den där reklamen. Kände att det ryckte i spenderarfingret efter jag såg den första gången.
Håller med helt och hållet. Första gången på länge som jag verkligen kollat på en reklam-snutt. Därefter kört den ett par varv på youtube och nu har jag börjat kolla priserna på XBox 360 (dsv själva konsolen)....
Förförande!
Filmen är ju jättefin, men kunde man inte ha hittat en låt som inte var så starkt associerad med ett soundtrack redan? Det tog bort lite av känslan för mig iaf...
Jo, visst åker den snålskjuts på Donnie Darko-stämningen vilket är lite lättköpt. Men ändå, att tajma "it's a very very.... mad world" med att ett skitstort monster kliver fram ur mörkret är så sjukt snyggt.
Jodå spelsugen blev man allt, funderar starkt på om man har råd att både införskaffa sig en Wii och en Xbox 360, i och för sig så kommer ju Halo 3 komma ut förr eller senare och då gäller det att ha en 360 redo.
Stiligt värre, faktiskt.
//JJ
Jag tycker det är en världsakonstig reklam. Första gången jag såg den satt jag och väntade på att spelbilderna skulle morfas över i riktiga krigsbilder, en text skulle dyka upp:
"För si och så många människor i världen är det inte ett spel"
BLAM! Åsså Röda Korsets logotyp, typ.
Eller, nu får jag ta tillbaka. Jag väntar tammefan fortfarande på att det ska hända när jag ser den!
Usch ja. Vi är verkligen privilegierade som bor i ett land där vi inte ligger i krig mot 20 meter höga mördarspindlar. :-)
Ja men ända fram till den hade det kunna vara Röda Korset. Visst då! Visst då! Ju!
*myser*
skitfin reklam
Skicka en kommentar