torsdag 18 augusti 2005

The Voice - skynda fynda!



Jag är hopplöst sent ute men ni som hinner läsa detta medan tid är: ratta in SVT2 klockan 20:30 ikväll torsdag 18 augusti! Då visas reprisen av The Voice av Johan Söderberg, 30 minuter rytmisk, brutal och vansinnigt snygg civilisationskritik. Söderberg, sannolikt en av världens absolut bästa klippare, är ju mannen bakom de många geniala mellansekvenserna i Kobra (bl a den med Bush/Blair som spreds över världen häromåret) och har också jobbat med Lucky People Center, klippt Kristian Petris mästerliga Detaljer och ingår i det otäckt begåvade kollektivet bakom produktionsbolaget Atmo (som bjussar på väl valda Read My Lips-klipp på hemsidan).

Jag satt som så många andra och stirrade på nyheterna och försökte bestämma mig för om jag skulle heja på de muslimska eller på de kristna soldaterna. Sedan bestämde jag mig för att göra en film istället, säger Söderberg i SVT:s presentation, som beskriver resultatet som "Fox News och Al Jazeera gör national-religiös propaganda, fast med dragning åt det absurda". Lägg till George Dubya ihopmixad med en släpig hypnos-LP, en allvarlig Eisenhower med jättehuvud, kommunistskräck från 50-talet, kalla kriget-vibbar, science fiction, briljant musik och resultatet blir en av Söderbergs finaste och en av de bästa kortfilmer jag sett.

Inga kommentarer: