tisdag 9 maj 2006

Krig à la Clancy: so fresh, so clean



Jag trodde att taktiska krigsspel mest var något för nördmän med grafikkort som kostar lika mycket som en lägenhet i innerstan, men de senaste veckorna har jag varit helt hooked på Ghost Recon: Advanced Warfighter till Xbox 360. Vi befinner oss i Mexiko några år in i framtiden där ett gäng ogudaktiga rebeller tagit el presidente som gisslan, och det gäller för mig och mina mannar att ta vårt ansvar som amerikaner och gå in och styra upp. Så det är bara att kliva in i helikoptern och till en hiskelig version av All Along the Watchtower glida ner över ett enormt, soldränkt och sagolikt högupplöst Mexico City där dammet yr över de folktomma gatorna och skjutglada rebeller lurar bakom varje hörn.

GRAW är inte bara ett av de snyggaste spelen till 360:an utan också det mest fängslande jag spelat, med en mäktig närvarokänsla. Man kutar från byggnad till byggnad, styr och ställer med sina tre grunts, kikar fram runt ett hörn, konstaterar att det gömmer sig ett gäng hostiles bakom de brinnande bilvraken - och sen är det bara att luta sig ut och krama iväg några välriktade salvor.

Eftersom det här är i framtiden - och spelet utvecklat tillsammans med en krigsnörd som Tom Clancy - så har den amerikanska armén utvecklat ett slags fiffig monokel som fylls med taktisk hjälp från ledningscentralen. Alltså blir alla fiender utmärkta som knallröda ramar kring soldaten i fråga. Och eftersom man oftast pangar på rejäla avstånd blir det ibland bara röda fyrkanter man skjuter mot, tills de försvinner och den andra killen är slakt... eh, målet neutraliserat. Det känns lite fånigt i början men faller sig snabbt snart helt naturligt.

Är man som jag van vid lite mer köttiga krigs-FPS som Call of Duty 2, med blod, tarmar (nästan) och skadeskjutna soldater som skriker av smärta från slaskiga skyttegravar, känns GRAW oerhört snyggt & prydligt. Det är väldesignat, rafflande som satan, stämningsfullt till max och det är så cleant och så fräscht att man fylls av samma känsla av duktighet och välbefinnande när man klarat ett mission som när man dammsugit och skurat hela lägenheten.

GRAW är krigsromantik när den är som bäst. Jag har svårt att tänka mig en bättre reklamfilm för att värva rekryter till amerikanska armén. Vilket borde ge en unken bismak om inte spelet vore så vansinnigt kul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt Conan, jag håller med. GRAW är fantastiskt. Är SifRuud din Gametag?

Conan sa...

Japp! Skulle gärna ses över en match på Xbox Live men nu har fanskapet kraschat, så jag ska skicka den till Tyskland imorgon för lagning. Lär vara tillbaks på banan om nån vecka.