söndag 17 december 2006

Göta Kanal 2 och kampen om folkligheten



Julen närmar sig med stormsteg, och därmed också julhelgens höjdpunkt: premiären på Göta Kanal 2: Kanalkampen. Trailern ligger ute och är något av det mest fascinerande man kan se just nu. Jag hade tänkt skriva nåt dräpande men det vore på tok för lättköpt - det här är en trailer som i all sin prakt ställer intressanta frågor om humor och marknadsföringstänk.

Låt oss ta en titt på några highlights - i tur och ordning:

  • Tvär bonde (Mats Bergman) passerar bron över kanalen med ett gäng kossor och blockerar sturigt vägen för ung stockholmskille (han från Ondskan) som vill förbi med båten; bonden muttrar nåt spydigt om 08:0r och spottar snus på marken.
  • Hysterisk tv-kvinna med stort hår (Lena Endre) knäar sin slemmige tv-chef (Johan Rabaeus) på pungen.
  • Båt demolerar brygga.
  • Eva Röse tänder till och häller mat över huvudet på Danilo Bejarano.
  • En galen Magnus Härenstam prejar Loffe med båten.
  • Pia Johansson på kryckor ramlar ner i en grop och exploderar.
  • Svante Grundberg får vatten över kanoten.
  • Nån ramlar ner i ett badkar.
  • En gul liten bil råkar backa ner i en sjö.
  • En cool lapplisa (Johansson igen) sparkar som hämnd sönder baklyset på den bitchiga tv-kvinnans bil.
  • Någon sågar av en telefonstolpe med motorsåg.
  • Magnus Härenstams ratt lossnar och båten kör in i en sjöbod.

Svartruta, filmens logga, och sen själva slutklämmen - den enda längre dialogscenen i trailern. Setup: Loffe i en bil i bakgrunden, närmast kameran en förgrymmad utländsk man i kostym som ser ut att vara stoppad av två trafikpoliser.

Loffe: Skit pårej, rackarns ballongförsäljare där! Höhöhöhö...
Utländsk kostymsnubbe: What does he say?!
Polis 1: He said, eh, skitpårej.
Utländsk kostymsnubbe: Eeeeeeehh what does it mean??
Polis 2: It means, ehh, have a nice day.
Utländsk kostymsnubbe: Aahhh, fine, skitpådej to you too!

Att se trailern till Kanalkampen är som att låna Emmet Browns DeLorean, ställa in räkneverket på december 1981 och brassa iväg till en annan tid - a kinder, gentler och mindre sofistikerad time, en tid före Killinggänget, Seinfeld, Ricky Gervais, Larry David, Friends och romcoms. En tid då man skrattade åt helt andra saker: sura lantisar vs snajdiga stockholmare, båtar som åker upp på land och bilar som åker i sjön, nån som häller mat över nån annan, det faktum att Svante Grundberg ständigt åker i plurret… En tid då en utländsk man i fin kostym som inte förstår vad "Skitpårej" betyder kan locka till skratt.

Trailern visar också att SF nischar sin marknadsföring hårt mot de redan frälsta. De inser såklart att usla recensioner över linjen bara är förnamnet - sen kommer kritikerna att rått kacklande tortera, mörda, stycka och gräva ner filmen i en skogsdunge. De förstår också att kidsen antagligen inte är sjukt peppade på att se Janne Loffe Carlsson, 69, och Magnus Härenstam, 65, jaga efter varandra i varsin båt. Och de begriper att den urbana medelklassen sannolikt föredrar Micke Nyqvist framför Stefan & Krister när det kommer till svensk feelgood.

Så tänket har gått ut på att skita i allt vad god smak och förnyelse heter och helt sonika göra Göta Kanal en gång till, 25 år senare, med nya skådisar och nya "partners", men med exakt samma skämt, och rikta in sig mot de som gillade konceptet förra gången – vilket idag kanske skulle betyda 50-plussare på landsorten som inte har nåt emot båtjakter och lite rajtan tajtan med folkkära skådisar och sommarsol och fisförnäma 08:or som drattar i plurret. Och en charmig Loffe som med lite folkligt snusförnuft och sorglös jävlaranamma tar hem spelet.

Det är en djärv satsning. För frågan är om det i Sverige år 2006 finns nån som a) skrattar åt, eller b) överhuvudtaget förstår en replik som "Skit pårej, rackarns ballongförsäljare där!"

Jag tvivlar.

Andra bloggar om: , , , ,

8 kommentarer:

Mattias sa...

50 miljoner kronor ska eländet kostar, väl spenderade pengar! Vi behöver mer kvalitetsfilm av den här typen i Sverige!

Emma sa...

Alltså... Jag tycker att en replik som Skitpårej rackarns ballongförsäljare där låter ganska roligt. Och jag skrattar fortfarande hemskt mycket åt Grundbergs mot slutet ihopknycklade kanot. Filmen måste ses helt klart! Men, det är klart, jag har förstås mina dubier.

Henrik sa...

Hörde att alla dessa femtio mille kommer direkt från ivriga företag, som - får vi på goda grunder anta - yrkat på sällan skådad produktplacering. Åtminstone i den klassen torde GK2 ro hem svenskt mästerskap.

Jesper sa...

För den som uppskattar ett riktigt, hderligt pekoral så här i juletider kan jag även rekommendera SvT:s nya storsatsning "Snapphanar". Riktigt Monte Python-mässigt försök att göra en svensk "Braveheart", med skådisar som pratar Komvuxskånska och allt.

Kristian Lundquist sa...

Tycker att 50 miljoner för att endast få läsa Conans sågning är värt det hela (det är väl inte skattepengar hoppas jag). Gott nytt år Conan, keep up the good work och hälsa familjen.

Kritan sa...

Tack! Å vad kul att få läsa! Den här filmen måste jag se, när jag får tillfälle.

För övrigt kändes ju problematiken i GT I också 25 gamal, redan då. Vill jag minnas. Alltså ligger vi nu femtio år back, eller nåt.

Tack igen! Nu skall jag läsa om posten och skratta mer!

Lyxunge sa...

Har läst en mängd av dina inlägg och du skriver riktigt bra, det är inte många bloggar jag orkar traggla mig igenom men det här är finessrikt och roligt! Ovanstående sågning likaså, ordvalet "rajtan tajtan" är helt klockrent.

Conan sa...

Man tackar! :-) För övrigt hade jag ju totalt fel - hur många har sett filmen nu, 600 000? Jösses.