onsdag 14 december 2005

All hail Astoria Cinemas!



Filmbolagen och biografägarna trängs hårt av fildelningseländet och vikande publiksiffror men tycks inte kunna göra något åt problemet mer än att upprepa mantrat "Film är bäst på bio", kränga ännu mer svettiga popcorn och be en stilla bön att de får minst en kassako av Harry Potter/Sagan om ringen-kaliber varje år. Mitt i allt detta kickar Astoria Cinemas igång med sitt övertagande av Sandrew Metronome - och gör det med stil. Igår öppnade första biografen i Stockholm (gamla Royal, nu omkristnad till Astoria Kungsgatan) och i helsidesannonser i SvD och DN presenterade man sin programförklaring.

Inget konstigt i det - vad som fick mig att mysa till vid frukostbordet är tilltalet. Att Astoria gärna vill positionera sig som ett intelligent och mindre colakladdigt alternativ till SF:s multiplex-wannabes är förstås ingen nyhet, men tonen i annonserna känns befriande uppriktigt, bullshitbefriad och framförallt inte så förtvivlat ängsligt sneglande åt tonårsmarknaden.

Man använder begreppet "framtidens biograf" och talar om att erbjuda "ett medvetet urval av bra film, oavsett om budskapet är vanlig, hygglig fantasiflykt eller civilisationskritik av det obönhörligare slaget. Framtiden biograf är lika mycket tempel som arena, barrikad som spegel och erbjuder dig möjlighet att såväl stå upp för yttrandefriheten som att skratta axeln ur led" och för en gammal Folkets Bio-aktivist som undertecknad är det balsam för själen att läsa en sådan vacker programförklaring.

Webben är stilren och pedagogisk, ett otroligt lyft efter Sandrews svårnavigerade tråksida och SF:s gräsliga sammelsurium av flikar, bilder, knappar och rullgardinsmenyer. Den sobra approachen går igen i bioannonserna, som lanserar den i biosammanhang oprövade färgen ljusgrön. Och loggan (se ovan) är apsnygg och riktigt classy men känns i förstone lite för snygg och obskyr för sitt eget bästa - också ett modigt drag.

Astorias kommande satsningar på arthouse-program, ambition att göra biograferna till små kulturhus, och koncept med dvd-försäljning, café och bar i anslutning till bion känns förstås helt rätt.

Precis som Eli håller jag alla tummar att det här blir en braksuccé!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt första intryck var likt Eli där att loggan var för modern, men med konceptet och all marknadskommunikation sammantagen tror jag nog att loggan kan "arbeta in sig" på ett fördelaktigt sätt. Man hoppas bara de har pragmatiskt och kostnadskontrollerande folk i ledningen. Det vore roligt att se dem nå framgång och gå runt med detta koncept.

Anonym sa...

Skulle AC:s logga vara "apsnygg"? Tillåt mig tvivla. Och det har jag gjort också. Den är urful.