söndag 7 januari 2007

Conan bibliotekarien

Får jag inleda det nya året med att tipsa om min nya favoritblogg? Har nämligen upptäckt att jag sen i höstas har en doppelgänger på Blogger. Han eller hon heter också Conan, är också bibliotekarie, och har en blogg som är det mest underhållande och välskrivna jag läst på bra länge.

Det sägs ibland att bibliotekarierna är de flitigaste bloggarna, vilket eventuellt stämmer. Kruxet är bara att alla biblioteksbloggar jag nånsin stött på är snäppet tristare än att se målarfärg torka. Inte så Conan bibliotekarien, som skriver om sitt vardagliga liv på jobbet, "stundom som att sitta bakom envägsspegeln i observatorierummet på ett mentalsjukhus" vilket är alltför sant.

Biblioteken är som bekant ett av samhällets sista (kanske den allra sista?) offentliga miljöer där alla är välkomna oavsett faktorer som klass, inkomst, utseende och personlig hygien. Paraduttryck som "demokratisk arena" är också ett finare sätt att säga att det är fritt fram för vilka dårar och borderlinemänniskor som helst. Vilket är ett lika jobbigt som underhållande faktum, och vilket gör att off duty-bibliotekarier alltid är sugna på att jämföra och dissekera "sina" dårar så fort vi får chansen.

Conans blogg är möjligen allra roligast för oss i branschen, men rapporterna om de dagliga besöken av stammisar som Bibelgalningen, Lokaltidningsmannen och Baby Jane-tanten - vilka såklart måste hanteras med samma höga servicenivå och respekt som alla andra kunder, enligt vad de yrkesetiska riktlinjerna kräver - är såpass välformulerade och underhållande att det borde funka för alla. Att Conan också är ett Smiths-fan är en ren bonus.

1 kommentar:

Conan Bibliotekarien sa...

En får tacka allra ödmjukast alla superlativer!

Samt för att även jag har hittat ytterligare en blogg att spana in varje dag :)