måndag 22 januari 2007

Guldbaggepepp

Japp, ikväll smäller det! Eller, ja, det låter lite iallafall. Det är ju inte Oscargalan direkt, but it's all we've got, så det är bara att gilla läget! Förra året spekulerade jag flitigt om baggeutdelningen, men den här gången har jag missat för många av de nominerade filmerna för att prestera något meningsfullt tyckande. Läs istället Emmas förhandssnack för att få ett hum. Och apropå skämskuddar så är ju verkligen Guldbaggegalan av tradition kanske det mest pinsamma evenemanget i svensk tv-historia, åtminstone sen de slutade sända Grammisgalan. Frågan är bara varför? Och det tål att tänkas på, men jag lovar, på plats är aftonen inte på långa vägar så tröstlöst full av platta skämt och missade punchlines som i tv-soffan utan en riktigt trevlig tillställning. Betyder det att Peter Flack också är kul om man bara upplever det live? Eller - mer troligt - att jag var så starstruck förra året i Göteborg att jag lapade upp hela schabraket utan anmärkningar? Vad ska jag säga, Mads Mikkelsen var ju där.

Ikväll får vi i vart fall se hur Sissela Kyle sköter sig, om Storm eller Falkenberg kammar hem Bästa film och - det mest rafflande av allt - vem som får Bergmanpriset. Precis som förra året har jag snikat åt mig en biljett, så jag ska alldeles strax dra på mig smokingen och pipa iväg till Cirkus. Lovar rapportera om det händer något mäktigt! Håll en tumme att det gör det. Snälla...

1 kommentar:

Herr Bergström sa...

Good Luck Have Fun!