torsdag 29 december 2011

#66: Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 (2011)



Harry Potter and the... äh, vi kallar den väl HP7:2 som alla andra, var mitt livs första (och hittills enda) film konsumerad i IMAX-format, i 3D, på AMC på 42nd St i New York. Yeah!

Jag passade på i somras när vi var där på bröllopsresa, fru Conan och jag. Nånstans i min febriga nördhjärna hade jag rört ihop IMAX med, ehrm, barndomens Cinema 2000 eller nåt och trodde att jag skulle få sitta i en bamsesalong med välvd duk och vara liksom helt omsluten av filmen åt alla håll. Så var det icket utan IMAX innebär helt enkelt fetare ljud och
högre upplösning. Och det såg jäkligt bra ut, även om en halvtom salong en augustidag i NY inte riktigt blev den awesome happening jag peppade på.

Anywho, lyxproblem – HP7:2 var klart bättre än ettan, utan några tradiga longörer (minns den ändlösa stugsittningen i ettan) och ett biffigt slag på slutet. Och riktigt snygg och clean 3D.

Nu har jag sett samtliga Harry Potter-filmer men rör ändå ihop dem, jag har nåt slags vit fläck när det gäller den glasögonprydde filuren, och måste ständigt fråga hustrun (som har järnkoll) om vilken film Lupin var med i och vad som hände med Sirius Black och sådär. Men vi har köpt blurayboxen, och en omtitt med barnen är nära förestående. Fredagsmys, Hogwart-stylee.

1 kommentar:

Jonas sa...

Det kan också hända att du var i en sk "Lie-MAX"-salong (skillnaden mellan låtsas-IMAX och "riktig" IMAX ses här: http://goo.gl/ebVOr).

Kupolformad duk (typ Cosmonova) kallas IMAX Dome (tidigare OMNIMAX) men visar inte features tänkta för "vanlig" IMAX, vad jag vet.

Läs mer om Lie-MAX-debaclet här: http://blogs.suntimes.com/ebert/2009/05/thats_not_the_imax_i_grew_up_w.html