måndag 30 januari 2006

Göteborg & jag



Sitter på ett kvalmigt internetcafé i Götelaborg - ett sånt som stavar café med @ - och laddar inför kvällens begivenhet som jag i år lyckats snika åt mig en biljett till. Japp, det är dags för Guldbaggegalan, den svenska filmsvängens branschfest och jag känner mig orimligt peppad trots rapporter om att galan är bättre på teve än på plats. Vilket inte är ett lovande betyg med tanke på de av hävd stora inslagen av sekundärskam som skapas när galavärden ska skoja till det och skapa glamour, humor och klädsam distans samtidigt. Någon svensk Billy Crystal finns ju tyvärr inte och manuset till galan brukar inte alltid vara top of the line. I år är det Lena Endre som är MC och trots hennes senare track record som Hoberts musa ska vi inte glömma att hon spelade suverän satir i Lorry för många år sen. Jag väntar spänt på det år då SVT och Filminstitutet tar av sig koftan och vågar anlita Filip & Fredrik eller några andra lite piggare programledare/manusförfattare, då kan det bli riktigt kul. Men det lär väl dröja?

Kändisfaktorn i Göteborg är låg trots pågående filmfestival, till hotellfrukosten satt Marika Lagercrantz i kulturbasker och pratade barnbarn med Bo Strömstedt, men roligare än så blev det inte. Kändiskåt, moi? Förhoppningsvis blir det mer glamour ikväll när galan sparkar igång på Operan kl 19. SVT börjar sända först 20 så det finns tid att redigera bort eventuella skandaler, de där som tyvärr lyst med sin frånvaro sen Moodyson i samarbete med Loa Falkman gjorde uttrycken "personlig vendetta" och "men lilla hjärtat" till odödliga catchphrases. Årets upplaga lär bli lika debaclebefriad som förra men jag håller en tumme.

Så till årets nomineringar, där jag slarvat och sett långtifrån allt men ändå ska försöka mig på en förhandstippning - här är listan med mina gissningar kursiverade.

Bästa film
Mun mot mun

Ninas resa
Zozo
Svårt - men jag tror ändå på Lena Einhorn, inte minst för att Runge snuvar henne på manusbaggen och då återstår "bara" bästa film.

Bästa regi
Josef Fares för Zozo
Ulf Malmros för Tjenare Kungen
Björn Runge för Mun mot mun
Jag har en soft spot för Ulf Malmros, särskilt efter hans underhållande tourettes-utbrott i pressen, och Fares gjorde underverk med sina barnskådisar, men så länge filmguden i Sverige heter Ingmar Bergman och inte Crowe eller Kusturica så vinner Runge.

Bästa kvinnliga huvudroll
Maria Lundqvist, Den bästa av mödrar
Tuva Novotny, Fyra veckor i juni
Amanda Ooms, Harrys döttrar
Årets mest givna bagge. Tuva Novotny har spelat Trasig Tjej för många gånger, och Ooms minicomeback i Hoberts mediokra psykodrama led tyvärr av kraftigt överspel.


Bästa manliga huvudroll
Peter Andersson, Mun mot mun
Krister Henriksson, Sex, hopp och kärlek
Mikael Persbrandt, Bang Bang Orangutang
Hade inte Dag och Natt bedömts som alltför osvensk häromåret hade Persbrandt varit gjuten (nu fick han Bergmanpriset som tröst istället), och hans lysande insats som Åke i Simon Stahos mindre strama, mer ojämna uppföljare är sannerligen värd en bagge. Men trots detta och trots att Dramatens bad boy säkert kan få en och annan sympatiröst för Expressens stygga behandling under hösten så blir det Peter Andersson. Han var så överdjävulskt bra att något annat inte kan komma på fråga.


Bästa kvinnliga biroll
Tuva Novotny, Bang Bang Orangutang
Ghita Nørby, Fyra veckor i juni
Sofia Westberg, Mun mot mun

Svårt! Ännu en trasig tjej av Novotny, och Nørby är ju dansk... så jag satsar på nykomlingen Westberg. Under protest, för här skulle Lia Boysen varit nominerad för Sandor slash Ida, och Cecilia Wallin för Tjenare kungen.

Bästa manliga biroll
Börje Ahlstedt, Percy, Buffalo Bill & jag
Magnus Krepper, Mun mot mun
Michael Nyqvist, Den bästa av mödrar
Nyqvist har vunnit förut och är per definition alltid bra vad han än gör vilket i det här sammanhanget kanske ligger honom i fatet. Och Börje var månne alltför stygg på Slottet i julas. Så jag tror på Krepper, det är hög tid att han får en välförtjänt bagge.

Bästa manuskript
Lena Einhorn, Ninas resa
Josef Fares, Zozo
Björn Runge, Mun mot mun
Jag älskade Zozo men manuset kanske inte var helgjutet. Einhorn ligger mycket bra till men jag tror på Runge.

Bästa foto
Anders Bohman, Mun mot mun
Aril Wretblad, Zozo
Philip Øgaard, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
Här har juryn av hävd gått på den tråkiga linjen och premierat foto som varit Snyggt och kompetent men inte nödvändigtvis djärvt eller nyskapande. Om de inte skärper sig i år blir det Kim Novak vilket vore bedrövligt. Det sobert kräkgröna fotot i Mun mot mun var ypperligt men jag satsar ändå på Aril Wretblads mäktiga, drömska och vansinnigt vackra cinemascopejobb i Zozo.

Bästa utländska film
Barnet (regi: bröderna Dardenne)
Barnen som inte fanns (regi: Hirokazu Kore-eda)
Dolt hot (regi: Michael Haneke)
Eh, här har jag bara sett Dolt hot så en okvalificerad gissning får bli kritikerhyllade Barnet.

Sådär, det var mina two cents - om några timmar får vi se hur rätt jag hade. SVT kl 20 ikväll är tiden som gäller, glöm inte att hålla utkik efter mig - det är jag som sitter längst upp längst bak i pappas gamla sextiotalskostym och ser ut som en femåring på godismässa. Inom kort kommer en fullständigt rapport från galan och efterfesten. Gött mos!

Inga kommentarer: