lördag 21 maj 2005

Killzone 2: för bra för att vara sant?


Killzone, av de nederländska utvecklarna Guerilla Games, var ett av de mest tokhajpade spelen till Playstation 2 förra året. Skärmbilder lovade svinsnygg och smutsigt dystopisk krigsaction - när spelet väl kom var det helt okej men inte riktigt den fest man hoppats på. Häromdagen släpptes en trailer till uppföljaren Killzone 2 (till PlayStation 3) under E3-mässan i L.A. och det ser helt makalöst ut ("my eyes just had an orgasm" löd en träffande kommentar på forumet Evil Avatar). En landstigning medelst svävare ner i krigssmeten med grafik man hittills bara haft våta drömmar om, kaotisk närvarokänsla som får mästerverk som Call of Duty och Half-Life 2 att krypa undan i skam - många krigsspel har med varierande framgång försökt efterlikna landstigningen från Rädda menige Ryan, Killzone 2 lyckas till max. MEN det ser för jävla bra ut och ryktena går heta om detta är på riktigt eller inte: äkta gameplay eller en helt och hållet förrenderad film? Om det senare är fallet är det en skamlös pr-kupp, om det verkligen är på riktigt väntar himmelriket när spelet släpps, preliminärt sent i år. Sonys representant påstår att allt är hunky dory men frågan är om de är att lita på. Titta på trailern här!

2 kommentarer:

Jan Banan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jan Banan sa...

Ok, det här är en fråga som snabbt blev het på nätet. För att ge ett enkelt svar säger jag: Ja, och nej.

Nej: Eftersom det varken var "in-engine gameplay" eller "in-engine cinematics". Grafiken renderades alltså inte i realtid, vilket killarna på Guerrilla Games (som gör Killzone) inte heller skulle ha hunnit med.

Ja: Av den anledningen att det är sådan grafik som vi kan förvänta oss av PS3 när konsollen väl släpps någon gång i början av 2006. Att jag kan dra den slutsatsen beror på dels att "Fight night"-demonstrationen på Sony's E3 konferens var realtidsrenderad och dels att de själva påstår att det är vad vi kan förvänta oss:

Saxat från "Playstation.co.uk" ur intervju med Jan-Bart Van Beek, Game Director för PS3 Killzone, Guerrilla Games:

- Is the Killzone sequence a fair example of what people can expect from realtime gameplay on PLAYSTATION 3?

- Jan-Bart: Yeah, it's basically a representation of the look and feel of the game we're trying to make.


..Med 2Terraflopp kan man göra en del magiska saker..