tisdag 9 september 2008

Finsk apokalyps



Jag har inte lyssnat på Mika Vainio och Ilpo Väisänen sen de hette Panasonic och strax därefter (inte helt otippat) fick påhälsning från en viss japansk elektronikbjässe och tvingades droppa a:et och bli Pan Sonic (som förstås inte alls är lika snyggt). Men när jag lite halvnyfiket ploppade in duons nya album Katodivaihe samtidigt som jag tog ett bad med min yngsta dotter höll jag sånär på att dränka henne av ren lycka.

De tidiga albumen Vakio och Kulma - finska kan låta så coolt och hårt när man inte har nån aning om vad det betyder - var knapertorr, cyberpunkpysande, klinisk electronica. Nya skivan - som också bjuder in en burdus cello som raglar runt på några spår - är ett brusigt soundtrack till jordens undergång, med bastoner så feta att trumhinnorna ängsligt ber om nåd och beats så hårda att knäna viker sig.

Det låter så fruktansvärt massivt att jag blir salig av lycka på ett sätt som inte hänt sen jag köpte Autechres flinthårda ep Anvil Vapre för hundra år sen, efter att ha sett Chris Cunninghams video till Second Bad Vilbel på MTV:s Chill Out Zone. I ett läge där jag nästan gått vilse i Fleet Foxes och Grand Archives mysiga skägg bjussar Katodivaihe på perfekt kontrast: dystopisk, kallhamrad och monumentalt knäckande maskinmusik som passar perfekt till det annalkande höstrusket.

Boomp3.com

Andra bloggare om , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt! Ska jag stjäla nu på direkten!

Urologen sa...

Men shit va bra det är. Måste vittja nätet känner jag, dags att uppdatera mp3spelaren and what not.

Anonym sa...

Seriöst, nu jag letat på torrentsidor och iTunes och allt möjligt men enda sättet att få tag på skivan verkar vara att faktiskt köpa den fysiskt för runt 170 spänn. Är det så illa? Ska jag börja importera små plastkvadrater till mitt hem nu igen? Gud vad 90 alltså.

Conan sa...

Visst är det nesligt! Att gå in i en skivaffär, ta upp plånkan och *köpa* en skiva känns lika underligt som att stå i kön på Svensk kassaservice för att betala en räkning. Men man känner sig rejäl efteråt. Prova! Tyvärr går min smärtgräns vid 150 kr så det blir inte så ofta. (Väldigt skumt att den inte finns på iTunes dock.)

Bifurkation sa...

"dystopisk, kallhamrad och monumentalt knäckande maskinmusik"
...är en recension jag faller för! Fast irriterande om det inte går att provlyssna någonstans på nätet. Ska leta lite.

Bifurkation sa...

De har en MySpace-sida:
http://www.myspace.com/electronicsquelches
Vet inte om någon av låtarna man kan lyssna på är från senaste skivan.

Conan sa...

Tack! Hade inte hittat den. Bara gamla låtar dock, men finfina.