måndag 15 september 2008

Penn does Dylan



"Next to Roy [Orbison] the playlist was strictly Dullsville. Gutless and flabby. It all came at you like you didn't have a brain. I still kept turning the radio on, probably more out of mindless habit than anything else. Sadly, whatever it played reflected nothing but milk and sugar, and not the real Jekyll and Hyde themes of the times. Beyond the road, hell, gasoline street ideologies that were signaling a new type of human existence weren't there. (...) Songs about debauched bootleggers, mothers that drowned their own children, Cadillacs that only got five miles to the gallon, floods, union hall fires, darkness and cadavers at the bottom of rivers, weren't for radio files. There was nothing easygoing about the folk songs I sang."

Jag har aldrig varit nere med Dylan, och skulle knappast orka läsa hans självbiografi Chronicles, vol. 1 som kom för några år sen. Men inläst på ljudbok med Sean Penns släpiga drone i öronen funkar mäktiga rader som ovan förstås helt perfekt.

På bibblan där jag jobbar tycker kunderna att ljudböcker är det bästa som hänt sen skivat bröd, särskilt nu när allt fler titlar kommer på mp3 och inte på en larvigt tjock bunt cd-skivor. Själv drabbas jag av ett attention span som skulle få en guldfisk att rodna de gånger jag har försökt. Uffes Jack inläst av Jonas Karlsson ledsnade jag på efter en halvtimme, trots att både text och röst var knäckande bra. Likaså Yann Martels Berättelsen om Pi, lysande inläst av Johan Rabaeus men ack så pratig (efter två cd-skivor har han fortfarande inte hamnat på den där flotten från omslaget).

Men nu har det lossnat. Härnäst: Mörkrets hjärta inläst av Max von Sydow och H.P. Lovecrafts Skräckens labyrinter performed by Ernst Hugo Järegård. Mums!

Andra bloggar om , , , ,

13 kommentarer:

Måns sa...

Ahh, en nyfrälst ljudboksfrände.
Kan tipsa om Utvandrarserien inläst av Per Sjöstrand men framförallt, FRAMFÖRALLT, Harry Potterböckerna inlästa av Stephen Fry.

Anonym sa...

Ge "Berättelsen om Pi" en chans, den tar sig!

Anonym sa...

Lyssna på Pi på engelska. Härlig uppläsare.

Lyssnade på Gregorius uppläst av Rabaeus nyss. Han tar lätt hem priset som långsammaste uppläsare.

Martin sa...

Jag är ju värdelös på ljudböcker men yack för att du påminnde mig om Chronicles. Har ingen aning om varför jag slutade läsa den halvägs in för ett knappt år sedan. Den var ju bra dit. Kanske var det flytten som kom i vägen.

Martin sa...

Yack? Tack var nog tanken om jag inte är mer nere med ungdomsslang än jag tror.

Bifurkation sa...

Härligt med Lovecraft. Kombinationen Lovecraft och Ernst-Hugo är svårslagen. Det har ju varit ett bra H.P.-år med tre böcker utgivna på svenska.

Urologen sa...

Sean Penn är ju en stor favorit, kanske är detta min väg mot Dylan?

Conan sa...

Funkar för mig! Blir oerhört peppad på att börja lyssna på hanses skivor också.

Anonym sa...

Angående var man hittar den bästa tv-spelskritiken som du frågade om i ett tidigare inlägg (missade det då ... ):

Shawn Elliot på 1up.com är överlägsen. Jag har inte läst så mycket av hans skrivna kritik, men han är helt genial i sajtens podcast GFW radio.

GFW radio nördar till det lite väl mycket ibland, men Shawns analyser av veckans nya spel är både genomtänkta och underhållande. Dessutom diskuteras olika branschfenomen, nyheter, dissar av dålig speljournalistik osv.

Tyvärr slutade den viktiga med-podcastaren Jeff Green på sitt jobb för 1up förra veckan. Detta verkar sätta käppar i hjulet för GFW radio i sin nuvarande form, men jag tar för givet att Shawn fortsätter att podcasta i något format (kanske för sajtens sämre men mera populära "1up yours" där Shawn under en tid gjorde ett längre inhopp).

Det du skriver om dålig stilistisk förmåga hos speljournalister stämmer ju i regel så jag vet inte om jag kan tipsa om någon bra skriven speljournalistik. Eurogamer är inte alls så bra som folk påstår men de brukar ha en läsvärd årsbästalista under mellandagarna (där bra skribenter med anknytning till sajten men som inte skriver mkt day-by-day kommenterar de viktiga releaserna).

Om du är intresserad av mer renodlat branschsnack, nyhetsdiskussion och liknande vill jag även här rekommendera en podcast: Game Theory är kort och koncis, men de missar inga väsentliga branschnyheter från senaste veckan. Mkt npd-siffror, format wars, trender, viktiga branschpersoner osv. Sällan särskilt bra spelkritik tyvärr ... :(

Gamespot är verkligen en sunkig sida idag. Greg Kasavin gjorde rätt fantastiska videorecensioner en gång i tiden, men sen försvann han, Kane & Lynch-skandalen kom och till slut fanns det ingen bra människa kvar på sajten.
Susanne Möller en bra speljournalist?!? Jag vågar i regel inte läsa det hon skriver av rädsla för The Office-rysningar längs ryggraden. Spontant kan jag inte komma på en originell infallsvinkel hon haft på ett spel. Jag håller med om att man inte hela tiden behöver referera till spelhistorien (Shawn Elliot gör det sällan) men en speljournalist bör åtminstone ha smarta teorier/analyser/någonting att säga.

Sorry att jag postar här ... Det gamla inlägget är så gammalt vid det här laget. Hmmm ... Både GFW radio och Game Theory hittar du btw med en enkel sökning på iTunes.
Lycka till!

Anonym sa...

Uppdatering: Shawn Elliot har nu lämnat 1up.com (senaste avsnittet) och blir associate producer på 2k Boston, dvs de som gjorde Bioshock. Dålig timing med min rekommendation ... Sorry :(

Anonym sa...

Ja, vad är det med ljudböcker egentligen? Tyckte det lät fantastiskt som idé, men varje gång jag försökt lyssna har jag somnat som en stock.

Conan sa...

d00d3n: Stort tack! Ska kolla upp allt du skriver om. Brukar skumma Varietys gameblogg, annars är jag rätt opeppad på branschsnack, är mer intresserad av regelrätta recensioner. Möller kanske inte är nån visionär, men jag gillar ändå hennes tilltal.

Forshagen: Jag fattar inte heller, så fort jag drar igång börjar tankarna vandra...

Anonym sa...

En bra röst säger mer än tusen ord

William Gibsons Virtual Light uppläst av Frank Muller är en höjpunkt. En röst man vill ha som vän, en röst som om du ägde den skulle råka skrämma små barn och ge dig en plats i baren.

Frank Muller hann få AudioFile Lifetime Achievement Award innan han gick han bort i våras.
Länken nedan ger några tips om böcker han läst in.

http://www.frankmullerhome.com/index.html

Lyssna och lär, så klarar ett stämband skivan

Henrik W