fredag 9 november 2007

Paris je t'aime... moi non plus



Paris/Los Angeles, våren 2005:

Rrring rrring!

- Y'ello?

- Allô allô 'emliga armén! Claudie Ossard här, veteranproducent med bland andra Amelie från Montmartre och Delicatessen på meritlistan, och åttiotalsrökare som Betty Blue och Diva och sådär.

- Jaaa, hej! Eh, ca va?

- Det knallar. Jo, det är ju Cannes igen nästa år och det vore ju kul att ha nåt som hyllar Paris som kan sparka igång Un certain regard-sektionen, n'est-ce pas?

- Joo...

- Så atteehh det brinner lite i knutarna men har ni nån manusidé är det fritt fram! Jag tänkte dra ihop typ arton tjugo filmer på typ fem minuter så att det behövs inte så mycket. Har du nåt i byrålådan, nåt som inte håller för en långfilm eller ens för en kortfilm, vafan som helst, nåt infall du fick på muggen imorse så är det bara att köra! Glöm inte att förlägga handlingen till nån stadsdel i Paris bara, fast du kan gärna använda dina amerikanska favvoskådisar, de behöver inte prata franska eller så fast gärna litegrann, men kopplingen till Paris kan vara omåttligt krystad.

- Gött! Vänta, jag kopplar på högtalartelefonen... [klick] sådärja... boys, är ni med?

Alexander Payne
: Bring the Payne! Hehehehe. Skämt åsido, jag kan ta en grej jag strök från About Schmidt och göra om det till en relativt varm och poänglös kortis.

Wes Craven
: God eftermiddag, kul att få vara med! Jag kan göra en skitkass film om ett gnälligt brittiskt par som grälar vid Oscar Wildes grav och sen-

Alexander Payne
: Då kan jag spela Oscar Wilde! Jag är lite lik honom och så är jag skitbra på the british accent. 'Allo guv! Two pints o'laaager please! Wicked!

Wes Craven: Eh... vad roligt. Det blir säkert... jättebra.

Gus Van Sant
: Hi everybody! Jag kan göra en kortis med två skitsnygga unga killar som möts på ett kontor, jag är lite peppad på att jobba med han som var så dålig men snygg i Hannibal Rising. Helt meningslös men de är sjukt fina i sina linnen och rufsiga hår, i gotta tell ya...

Sylvain Chomet
: Sylvain här, det var jag som gjorde Trion från Belleville. Jag är på, tänkte göra en grej om två mimartister.

Alla
: ---

Vincenzo Natali
: Yo yo, V-man in da house! Det var jag som slog igenom med Cube och sen... eh... *host* anyway, tänkte kanske göra en cool vampyrfilm med Elijah Wood, tänker mig en visuell stil nånstans mellan Sin City och Nadja, fast med en ytterligt lam twist på slutet och ett specialeffektskonto på cirka 12 euro. Kan bli hur taffligt som helst!

Nobuhiro Suwa
: Moshi moshi! Nobu-san här, vet inte varför jag blev bjuden, jag finns knappt på IMDb men what the hell. Jag rökte ett kilo crack igår kväll och skrev ihop en film om hur Juliette Binoche kommer över sorgen efter sin förolyckade son eftersom Willem Dafoe i cowboykläder rider in på en häst. Hai!

Tom Tykwer: Guten tag, jag är lätt med. Ska tota ihop en historia där Natalie Portman är sådär lite snygg å galen som Betty Blue och så blir hon blixtkär i en blind fransk snubbe med dåliga tänder. Speedar upp filmen, klipper i vansinnestakt och drar på lite cool minimalistisk techno så får alla i publiken sköna Spring Lola-vibbar och glömmer att det här är sjukt mycket sämre.

Bröderna Coen
: Ahh yeah. Vi är på. Kör en lite slapstickbetonad grej med Steve Buscemi. Ruggigt bagatellartad men alla kommer att minnas den som svinbra eftersom den ändå slår alla andra filmer i det här projektet på fingrarna. Och alla gillar ju Steve, right?

Claudie Ossard: Parfaitement! Då ska vi bara kvotera in ett gäng amerikanska och brittiska skådisar så att det går att sälja skiten utanför Benelux också, gärna några veteraner med europeiska pluspoäng, typ Ben Gazzara och Gena Rowlands. Så pressar vi in så många porriga Parisvyer som det bara går så att den breda publiken slickar i sig, och vi har redan styrt upp tillräckligt många k-märkta regissörer för att lura kritikerna att det här faktiskt är bra. Vi kör!

Samtliga regissörer
: KA-CHING!

Andra bloggar om: , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ska jag tolka detta som att du inte tycker om Paris je t'aime?

Anonym sa...

Ånej, är den verkligen så kass? jag som tänkte att den kanske var - ähum - trevlig... :-/

/elin

Conan sa...

Björn: Det är en möjlig tolkning. :-)

Elin: När den är som bäst (3 eller 4 av filmerna) är den rätt trevlig, så är du peppad så är det bara att hyra! Tack och lov kan man ju snabbspola...

Hynek Pallas sa...

Ärligt talat så är den snudd på fruktansvärd rakt igenom. Jag tyckte pressvisningen var plågsam och det här var den bästa sammanfatning jag läst i frågan. När jag häromsistens satt i kortfilmfestivalen jury i Uppsala såg vi en flm som heter Magic Paris av Alice Winocour. Kolla in den istället. http://www.imdb.com/title/tt1017949/ Filmen är allt som dessa inte är: den tar idén om Paris - dvs alla klyschor - men vänder dem i en strålande scen, med ett riktigt roligt och rörande resultat.

Hynek Pallas sa...

"idén om Paris som kärlekens stad" skall det förstås stå.

Den här kortfilmen skulle förresten också kvala in före alla andra i Paris je táime:

DECROCHE

Från sin lägenhet ringer en ung kvinna till telefonkiosken utanför sitt fönster. Kommer någon att svara?

FRANCE 2006 Fiction. French dialogue, English subtitles. 35 mm. 17 min. DIRECTION/SCRIPT/PRODUCTION: Manuel Schapira Manuel Schapira, b 1972, studied cinematography at Ecole Louis Lumière in 1997. SELECTED FILMOGRAPHY: 2002: You sure?

Anonym sa...

Tro inte på det här inlägget. Conan är en grym skribent - men här gör han bort sig. Paris Je t´aime är underbar - just för att den inte försöker vara smart eller lustig eller fyndig.

Den är genial.

Kristoffer Viita sa...

Haha! Skrattade bullrigt här.

Emma sa...

Kan helt hålla med om att flera av filmerna var ren och skär smörja - men Tom Tykwers och Depardieus delar var ta mig tusen ingen annat är ren och skär magi! Och därmed basta. Jag blev helt HÖG av dem!