söndag 22 januari 2006

Strage hjärta Conan

Mårlind/Steins blågula actionvåffla Storm gick upp i fredags till övervägande positiva recensioner, vilket är kul. Ännu roligare är att jag i samband med detta äntligen blivit publicerad i DN Kultur. Ja, inte med min egen text förstås, och bara med en ynka (ande-)mening... men ändå.

Här är första meningen i min recension av Storm från november förra året: "In this day and age när svensk thriller i regel betyder att en sammanbiten Jakob Eklund med handsfreemobil gasar runt i en sponsrad Audi är Storm en gudagåva."

Och första meningen i Fredrik Strages recension i DN i fredags: "Svensk action handlar oftast om att Jakob Eklund kutar runt i skinnjacka och skriker 'för helvete'."

Sammanträffande eller ripoff? Jag kan bara dra slutsatsen att Strage läst mitt inlägg och gjort en medveten eller undermedveten hommage i sin text. Som efter inledningen är helt befriad från likheter med mitt inlägg (och föga otippat är både tajtare och roligare). Jag är hursomhelst stolt. Imitation är ju the sincerest form of flattery, som ni vet.

5 kommentarer:

Ola D Svedin sa...

Om man vill vara pretentiös skulle man väl kunna yra någonting om hur kultur, åsikter och journalistik bryts av mot varandra i ett vackert kopierande samspel. Men jag avstår.

Ni har båda rätt.

Anonym sa...

Sammanträffande eller ripoff? Varken eller! Hybris från din sida, endast.

Anonym sa...

Ehhh, jag tror du ska lägga band på tolkningsglädjen...

Anonym sa...

Haha, det är väl pretty obvious att det är Herr Strage själv som skrivit det anonyma inlägget kl. 11:29... då vet vi iaf att killen läser denna blogg, så viss "inspiration" härifrån verkar inte uteslutet.

Anonym sa...

Otroligt kul att folk blir så provocerade av lite ironi ;)
You rock, Conie!