torsdag 11 oktober 2007

"I'm sure you'd like some uplifting remarks of some kind..."



Roligt med en författare man faktiskt hade (någorlunda) koll på, praktiskt för bokhandlarna som slapp ännu ett Pinter/Jelinek-debacle och raskt kunde kränga sina kvarvarande Lessing-böcker (på mitt bibliotek hade vi lyckligtvis en handfull titlar som alla rök efter några minuter). Och så skönt för Svenska akademien som fick ett (åtminstone tillfälligt) alibi från gubbslemsdebatten.

Men roligast av allt var Lessings reaktion när hon kliver ur en taxin utanför sitt hem i London och antastas av TT Reuter:

Peppad reporter: You've won the Nobel Prize in literature!
Lessing: [uppgivet] Oh christ...

Muttrat med en överseende trötthet som bara åttiosju jordsnurr och år av grundmurad geniförklaring kan uppbringa. Bizarrast av allt var den slafsige karl (hennes son?) som klev ur med Lessing, med armen i mitella, säckiga jeans, en kronärtskocka i famnen och den hasande gång som bara är strokepatienter förunnad, som plirar godmodigt på reportrarna och säger nåt i stil med "Well, a certain professor must have died..." Vad menar han?

Se hela klippet på DN:s webb-tv (med den skönt syrliga rubriken Lessing inte impad).

Andra bloggar om: , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt! :-)
"I've won all the prizes in Europe, every bloody one of them, so of course I'm delighted..."
Vilken kvinna!!

Sånger från nedre botten sa...

Efter det inslaget blir jag ju tvungen att läsa henne. Varför kunde dom inte plockat fram nån obskyr gubbe från Ashgabat?

Marta Axner sa...

Jag fattade sonens kommentar som att den anspelar på att hon varit tippad i trettio år men inte fått priset förrän nu. Det har ju varit känt förut (med graham greene) att någon enskild ledamot i akademien (vem kommer jag inte ihåg) sagt att greene enbart kommer få priset över hans döda kropp. Greene fick aldrig heller priset. Kanske sonen menar att skälet till det hittills uteblivna priset skulle vara någon likaledes (patriarkal?) tjurskallig akademiledamot?

Aumua sa...

Eller menar han att någon professor var favorittippad men hann dö innan utdelningen?

Anonym sa...

Sonen (för det är ju hennes son), har uppenbarligen samma läkare som Ozzy Ozbourne. Killen är uppenbart neuroleptika-skadad, men ofattbart skön. Undra på att han har mitella, förresten, han har väl inte varit i kontakt med sitt balansorgan sedan han skrevs ut från Bedlam på 70-talet.
Och Doris Lessing: äntligen! Det enda som förbryllade mig var att av typ tio kulturnissar som uttalade sig om Lessing i DN nämnde minst hälften ordet "menstruation" i sina hyllningar. Jag fattar bara inte varför.
Hon borde få nobelpriset i "cool" också.

Tudorienne sa...

Hon blev såklart min idol på de 35 sekunderna! New Role Model Big Time. Så ofattbart cool.

nanci > Det är DN.

marta axner > Så tolkar jag det också. Coolheten har gått lite i arv verkade det som. De rör knappt en min någon av dem. Men när man ser klippet igen så ser man att Doris "Cool Beyond What Is Known As Human" Lessing ser rätt nöjd ut.

Gud vad jag vill dricka afternoon tea med henne.

Anonym sa...

"Oh christ", haha. undrar vad de som hoppas på att vinna säger när de får reda på att de inte vunnit. "D'oh!"