fredag 8 september 2006

Tre anledningar att digga The Sentinel



Homicide
-skådisen och Sleeper Cell-regissören Clark Johnsons thriller The Sentinel (med Kjell Sundvall-doftande titeln Hotet inifrån på svenska) floppade i USA vilket inte är någon gåta, det är en ganska rörig historia och Michael Douglas dagar som leading man är nog tyvärr på upphällningen. Men det finns en del att glädjas över:

  • Vi gamla Hal Hartley-fans blir alldeles varma i brallorna av att Martin Donovan, Hartleys favorit-antihjälte i Trust och Simple Men med flera, är med. Jag har inte sett till Donovan sen Al Pacino råkade skjuta honom i Christopher Nolans sobra remake på Insomnia. Han får såklart alldeles för lite utrymme i en menlös roll som Secret Service-boss men ändå. Dessutom är han fortfarande så djävulskt snygg att man blir knäsvag. (Det är ju Eva Longoria som ska locka grabbarna grabbs att lösa biljett men vi lite äldre smygbögar får chansen att dregla över Donovan istället.)

  • 24-abstinensen mildras en liten aning inför säsongsstarten i januari av att Kiefer Sutherland kutar runt med en Glock och spelar en mer städad men snudd på lika kompetent version av Jack Bauer (dock i kostym istället för munkis). Delar av filmen känns som om Michael Douglas tagit fel på husvagn och råkat hamna i ett avsnitt av 24. Förutom att varenda avsnitt av 24 (åtminstone senaste säsongen) var ungefär dubbelt så välskrivet och spännande som hela The Sentinel. Suck.

  • Michael Douglas. Förstås. Också här spelar han lite av sin paradroll, den uppburne karriärsmannen som låter pitten bestämma lite för ofta och därmed råkar illa ut. Han är kanonbra som alltid i en roll som är lite outvecklad. Douglas hänger med Harrison Ford i klubben för sextioplussare som fortsätter lunka runt i actionrökare som vore det fortfarande åttiotal - det funkar, men precis som Ford blir han blåst av ett alltför svagt manus. Det vore sannerligen kul att se honom i en Grady Tripp-aktig loserroll igen!

    Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: