tisdag 25 september 2007

Svensk roundup 3: Allt om min buske



Ett uptajt par mitt i karriären med ett förhållande som börjat rasa flyttar ut på vischan. Blir grannar med ett par riktigt tosiga systrar med en vacker fruktträdgård och nåt slags efterbliven lillebror som bor i en stubbe i skogen. De levnadsglada systrarna både förför och förlöser paret, men inte utan smärta. Allas liv ställs på ända och inget blir som förut och yada.

Det känns dystert att skriva det men Allt om min buske är ungefär så usel som man hört. Frågan är om det rätt så katastrofala manuset, med en hel del putsning, ändå hade kunnat bli en fungerande film? Stressade nutidsmänniskor som hamnar bland knasiga lantisar och omvärderar sitt liv är ett skönt klyschigt upplägg som ju funkat förut. Hade Lars Molin kunnat göra nåt vettigt av det här? Kanske hade det kunnat bli en okej amerikansk nittiotalskomedi med, säg, Lili Taylor och Bill Pullman? Vi lär aldrig få veta. Allt om min buske är stendöd. Karaktärerna är skrivbordsprodukter, det finns ingen och inget att relatera till, försöken till buskis faller platt, samtliga skådisar är oinspirerade eller ännu värre - gör sitt bästa förgäves. Det är närmast en regimässig bedrift att misslyckas med skådisar av David Denciks och Maria Kulles kaliber - på sätt och vis imponerande. Nånstans mitt i fick jag känslan att man kanske försökt göra en quirky och lagom stiliserad komedi à la Wes Anderson, men misslyckats kapitalt. En svindlande tanke.

Bäst: Ola Rapace bränner ner systrarna trädgård i en klimatisk slow motion-scen till ett oväntat musikval: Tunngs lysande cover på Bloc Partys The Pioneers! En låt som måste kostat multum att köpa loss. Tänk om de pengarna kunde lagts på ett gäng rewrites istället? Men det blev en vacker scen.

Sämst: svårt att välja en grej på detta dignande smörgåsbord, men Ola Rapaces nattliga runkstund på en trädgren tar nog The Razzie Award för årets mest misslyckade slapstick.

Guldbaggar? Foto och scenografi är top notch, men det hjälps ju inte direkt när filmen i övrigt är ett sånt haveri.

Andra bloggar om: ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Klimatisk?
För övrigt ska jag sky den här filmen som pesten, den lockande runkscenen på en en trädgren till trots.

Anonym sa...

Nåt att sortera in i "Tre Solar- Mappen " .

Anonym sa...

Såg filmen Blåbärskriget på Umeå Filmfestival och den går också in i Tre Solar mappen alt århundradets kalkon. Maffiabuskis i dalarna om blåbär. Dock kul att se gamla Umeåbekantingen Piotr i en av huvudrollerna

Anonym sa...

Och nu ska Martina Bigerts tv-serie "gynekologen i Askim" ha premiär...

Man kan bli kulturstöds- och publicservicehatande moderat för mindre...

rolfner sa...

Tack! Jag väntade ju med spänning på den här recensionen. Trodde nog att den skulle låta ungefär som den gör...

Jag såg trailern av Gynekologen i Askim, av samma manusförfattare. Det enda jag inte riktigt fattar är varför man gör en serieuppföljare på ett fiasko, men jag fattar å andra sidan sällan nånting! :-)

Anonym sa...

Allt om min buske är den bästa film jag sett i Sverige på mycket länge. Så nyskapande att den nog skrämmer iväg en del ...

Conan sa...

King! Skönt att alla inte bara gnäller och sågar, som yours truly. Har du sett Gynekologen i Askim också? Jag bangade den pga Buske-kopplingen, men det kanske var dumt?