

Lady Vengeance är den avslutande delen i Park Chan-wooks hämndtrilogi, efter Sympathy for Mr Vengeance och mäktiga OldBoy. Geum-Ja är bara nitton år när hon åker i finkan för att ha kidnappat och mördat en femårig pojke. Under sina tretton år i fängelse försöker hon göra bot för sina synder och med hjälp av sina olyckssystrar se till att den verklige skurken får sitt rättmätiga och blodiga straff när dagen kommer.
Varje gång man ser en asiatisk actionfilm, inte festlig snubbel-kung fu à la Jackie Chan utan den typen av eleganta, intelligenta och ruggigt våldsamma gangsterfilmer som brukar vara en stapelvara på Stockholms filmfestival (och som geeks med större koll och djupare plånbok än mig säkert köper by the dozen på nätet), blir man påmind om hur vanvettigt trista amerikanska actionscener brukar vara.
En katolsk präst blir kallad till ett hus för att utföra en exorcism. Plågad av Satans ondskefulla närvaro svettas, plågas och kämpar han i en vanvettig brottningsmatch mot det onda. Flugor samlas och surrar upp ett öronbedövande oväsen, rummet skakar, iskyla blandas med outhärdlig hetta. Så är allt plötsligt över - de goda krafterna vinner och prästen pustar lättad ut. Och vi klipper till en helbild där det visar sig att kyrkans utsände i hela scenen suttit på muggen och kämpat mot ett osedvanligt elakt anfall av rännskita.

De tunga kategorierna börjar så sakteliga närma sig vilket betyder tätare reklampauser. Tom Hanks ska dela ut Bästa regi och nu blir det spännande: Ang Lee eller Bennett Miller eller Paul Haggis, eller Clooney (Spielberg är den enda som inte har nån chans). Det är omöjligt att förutspå... sådärja! Det blir Ang Lee. Gött! Då lär väl Brokeback Mountain knipa bästa film också? Ang Lee - sympatisk, välformulerad som alltid, han börjar ju bli van vid det här laget - håller ett kort och fint tal.
Dustin Hoffman smyger fram för att dela ut Bästa manus efter förlaga och kommer av sig i ett skrattanfall när han börjar rycka i kuvertet lite för tidigt, hehe. Jag tror stenhårt på Capote, det var ett vattentätt manus. Men det blir Brokeback Mountain och veteranen Larry McMurtry (The Last Picture Show, Ömhetsbevis) och Diana Ossana. Helt okej, också ett väldigt bra manus förstås, men jag hade velat se Dan Futterman ta emot statyn. Jaja. McMurtry som är författare passar på att försvara boken bakom filmen.
Bill Conti får lite ny lovebombing av Stewart, därefter knallar John Travolta (som beklagligt nog återigen snaggat håret och ser ut som en monchichi-apa) in för att dela ut Bästa foto. Brokeback Mountain måste vinna. Nä, det blir Memoirs of a Geisha. Hittills den stora vinnaren (tre hittills, om jag inte rört ihop det), men de tunga kategorierna är ju kvar.
Attans, jag råkade just komma åt avstängningsknappen på datorn med stortån och radera senaste inlägget, men det var nog lika bra eftersom kvällens förhoppningsvis uslaste inslag försvann - det var Three 6 Mafia som framförde "It's Hard Out Here For a Pimp" från Hustle & Flow, och på något obegripligt vis vann Bästa sång i konkurrens med Crash och Dolly Parton (Transamerica). Helt obegripligt.
Jake Gyllenhaal i ytterst tveksamt skägg presenterar ännu ett jävla montage, denna gång om mastodontfilmer, i ett försök att påminna oss om att film ska ses på bio och inte hemma på datorn. Aah, Roy Scheider aka Chief Brody från Hajen fick vara med på ett hörn bland alla explosioner - och det avslutas med att Elliot & co cyklar upp mot månen i E.T. Gulligt men en smula poänglöst. "Holy crap, we're out of film clips!" quippar Stewart och får tacksamma skratt. Amen!
And we're back. Bästa scenografi härnäst. Sandra Bullock och Keanu (slog de båda igenom i Speed?) ska dela ut. Kan det bli Pride and Prejudice, eller King Kong? Jag tror på King Kong. (Skandal förresten att inte Charlie and the Chocolate Factory ens är nominerad.) Memoirs of a Geisha vinner. Snark. Har inte sett eländet men den sägs ju vara ett sömnpiller av guds nåde. Inte scenografens fel, men ändå. Spielberg ser rörd ut under John Myhres känslosamma tal.
Dax för ännu ett montage. Lauren Bacall, still going strong, presenterar ett film noir-paket. Inte så strong förresten, för Bacall börjar staka sig nåt oerhört... affekt, old age eller bara vajsing på promptern månne? Så, nu gick barmhärtigt nog inslaget igång. Om vi ska våga oss på en snabb sammanfattning: än så länge inga överraskningar. Håll till godo med den djupsinniga analysen, för nu är Stewart tillbaka med ett par fejkade skämtinslag om de nominerade till Bästa kvinnliga huvudroll, uppenbart skrivna av Daily Show-pennorna. Lysande. Stewart-soundbite: "A pimp? Sort of like an agent. But with a better hat." Fniss.
Så kommer ett par kategorier där man ALDRIG har nån som helst koll. Först Bästa kortfilm, bröderna Wilson delar ut med sedvanlig charm, Six Shooter vinner och hämtas av en blyg och timid man.
...and we're back. Tom Hanks har just gjort en lyckad parodi på sitt ökänt jolmiga Philadelphia-tacktal ("I feel like I'm standing on giant legs..." und so weiter i, vad var det, tjugo minuter?) för att illustrera att de ska försöka hålla tackduscharna ännu kortare i år. Noterar att smetig muzak ligger på under hela talet nu - en nyhet för i år och det funkar säkert på talarna för man blir stressad ända ut i tv-soffan.
Bara några timmar kvar till Oscargalan och peppen börjar komma nu (även om jag just blev påmind om att jag lovat komma till jobbet senast kl 12 imorgon vilket kan bli tufft, men vad gör man inte för konsten). Själva galan börjar inatt kl 02.00 svensk tid, först ska stjärnorna mingla på röda mattan utanför The Kodak Theatre och kändisreportrarna bräka "You look GREAT!" till Clooney m fl i en timme. Och före det, kl 00:30, värmer Femman upp med ett ganska nytt avsnitt av The Daily Show där Jon Stewart får pep talk inför galan av kritikernestorn Roger Ebert (intervjun kan också ses här). Svensk kommentator är Hans Wiklund vars bitchiga stil mycket väl kan bli avsevärt roligare än SVT:s galaklädda men småtrista inramning.
Tsotsi är en ung småtjuv i en slummig kåkstad utanför Johannesburg som tillsammans med sitt gäng med droogies försörjer sig på rån och ficktjuveri. När ett vanligt plånboksrån slutar med att Tsotsi kallblodigt sticker ihjäl en farbror i tunnelbanan splittras gänget. På väg hem snor Tsotsi en bil av en förmögen kvinna och skjuter henne i blotta förskräckelsen. När han ska dumpa bilen upptäcker han till sin fasa att det ligger en jollrande bebis i baksätet...